Partner serwisu
Biznes i przemysł

ATR rezygnuje z prac nad wersją 42-600S STOL

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
ATR rezygnuje z prac nad wersją 42-600S STOL
Fot. ATR Aircraft
ATR poinformował wczoraj wieczorem (13 listopada), że wstrzymuje rozwój samolotu 42-600 w wariancie krótkiego startu i lądowania (Short Take-Off and Landing - STOL). Decyzja ta została podjęta po dogłębnym przeglądzie rynku i w świetle utrzymujących się problemów w łańcuchu dostaw. Producent chce skoncentrować wysiłki na dalszym zwiększaniu konkurencyjności swojej obecnej oferty samolotów turbośmigłowych.

Przegląd warunków rynkowych, postępu technologicznego i przyszłych prognoz wskazuje na zmniejszony rynek dla tego wariantu w porównaniu z początkową prognozą, którą producent szacował na około 800 maszyn, a nawet była mowa o tym, że w najbliższych latach trzeba będzie wymienić około 1200 turbośmigłowców o pojemności od 30 do 50 foteli. Skończyło się na tym, że do tej pory ATR odnotował 20 zobowiązań ze strony linii lotniczych i leasingodawców na ten samolot. 

Jak dodaje producent, w Azji Południowo-Wschodniej liczba docelowych lotnisk wymagających samolotów STOL znacznie spadła, głównie z powodu wydłużenia dróg startowych lub budowy pobliskich alternatywnych lotnisk. Trend ten znajduje odzwierciedlenie także na innych kluczowych rynkach np. w Ameryce Południowej. Chociaż zmniejszył się rynek dla 42-600S, to obecna linia produktów ATR-a, jak maszyny 42-600 i 72-600, może latać z tych obszarów bez żadnych przeszkód.

- Jako globalny lider na rynku regionalnym, ATR ma obowiązek wobec swoich klientów, interesariuszy i całej branży, aby stale oceniać swoje portfolio produktów w celu zaspokojenia popytu na rynku. Decyzja o wstrzymaniu projektu STOL odzwierciedla nasze zaangażowanie w efektywność operacyjną i długoterminowy zrównoważony rozwój - skomentowała Nathalie Tarnaud Laude, prezeska ATR-a.

Warto dodać, że ATR rozpoczął w maju 2022 r. br. loty testowe maszyny w wariancie krótkiego startu i lądowania (STOL) ATR 42-600S w konfiguracji przejściowej, a w październiku ubiegłego roku ATR oraz Pratt & Whitney otrzymali certyfikat dla nowego silnika PW127XT-L dla wersji STOL.

Podjęta teraz decyzja umożliwi ATR-owi przeniesienie wysiłków na ulepszenie istniejących produktów, rozwój innowacji technologicznych i skuteczniejsze zaspokajanie pojawiających się potrzeb rynkowych. Obejmuje to dalszą ekspansję w Ameryce Północnej, gdzie producent chce zastąpić starzejące się floty regionalnych odrzutowców oraz starszych turbośmigłowców i zwiększyć liczbę połączeń regionalnych typu point-to-point.

- Wkraczamy teraz w kolejną fazę wzrostu i poprawy naszych wyników, w której skupimy się na dalszym inwestowaniu w konkurencyjność naszych wiodących na rynku samolotów: ATR 42-600 i 72-600. Dostarczanie regionalnym liniom lotniczym atrakcyjnych propozycji zawsze było kluczem do naszego sukcesu. To zaangażowanie jest powodem, dla którego nasze samoloty pozostały liderami w branży i zaufanym wyborem dla naszych klientów w ciągu ostatnich 40 lat - dodała Tarnaud Laude.

Prezeska ATR-a twierdzi, że jej firma zidentyfikowała szereg ulepszeń produktów, które mają na celu dalsze obniżenie kosztów operacji i zwiększenie dostępności samolotów. Ulepszenia te bezpośrednio odzwierciedlają potrzeby i spostrzeżenia klientów producenta. Aby osiągnąć te cele, ATR ściśle współpracuje z kluczowymi dostawcami i opracował kompleksowe plany działania w celu osiągnięcia postępów w zakresie tych ulepszeń. Jak podkreśla, ten krok jest niezbędny do utrzymania przewagi konkurencyjnej, a także pozycji zaufanego partnera dla klientów, operatorów i interesariuszy na całym świecie.

Wśród nowych pomysłów czy ulepszania dotychczasowych produktów należy wspomnieć m.in. o nowym silniku Pratt & Whitney Canada PW127XT-M. Dzięki zastosowaniu najnowszych materiałów i technologii dostępnych na rynku, nowa seria silników umożliwia osiągnięcie kolejnego poziomu wydajności i wydłużonego czasu pracy (XT) na skrzydle samolotu, przynosząc korzyści w postaci 20 proc. redukcji kosztów utrzymania i 3 proc. poprawy zużycia paliwa w porównaniu z silnikiem PW127-M.

Kolejna kwestia, to inwestowanie w rozwój produktu pokładowego. Podczas Aircraft Interior Expo w 2022 r. ATR zaprezentował nową koncepcję kabiny. X-Space Table ma na celu zaoferowanie pasażerom nowych udogodnień zapewniających większy komfort, przestrzeń i prywatność, a jednocześnie sprawia, że kabina staje się bardziej przestronna, co nadaje jej bardziej ekskluzywny charakter. Podczas tych samych targów w 2023 r. producent zaprezentował pod nazwą ATR HighLine nową kolekcję wysokiej klasy kabin pasażerskich przeznaczonych dla operatorów komercyjnych i biznesowych.

Plany producenta na najbliższe lata

Najważniejsze krótkoterminowe plany ATR-a do 2025 r., to ulepszanie nowych silników PW127XT, dalsze testy lotów ATR-a na 100 proc. paliwie SAF oraz analiza przyszłego projektu ATR EVO. Średniookresowe plany producenta w latach 2025 - 2027, to certyfikacja latania na 100 proc. paliwie SAF oraz wprowadzenie samolotów z nowymi kabinami ATR HighLine. Długoterminowy plan zawiera rozpoczęcie i start produkcji projektu EVO.

ATR 42-600 STOL

Nowa wersja ATR 42-600S, ogłoszona podczas Paris Air Show 2019, miała oferować możliwość startu i lądowania na drogach startowych o długości nieprzekraczającej 800 m, dlatego w oznaczeniu maszyny pojawiła się litera "S", która w skrócie oznacza, że jest to wersja STOL (Short Take Off and Landing) czyli ATR krótkiego startu i lądowania. Nowy samolot w wersji 42-600S miał potrzebować tylko 800 m do startu, a nie jak do tej pory 1050 m. przyjmując, że będzie to sucha utwardzona droga, na poziomie morza, w temperaturze otoczenia 15/20°C, zabierając na pokład 40 pasażerów na lot o długości do 400 km. ATR-a STOL napędzać miały silniki Pratt & Whitney Canada PW127XT-L o mocy 2050 kW.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Pasażer i linie lotnicze

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Piotr Bożyk 07 listopada 2024

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Biznes i przemysł

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 12 października 2024

SATENA odebrała nowego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

SATENA odebrała nowego ATR-a 42-600

Piotr Bożyk 29 września 2024

Afrijet zamawia ATR-a 42-600 dla FlyGabon

Biznes i przemysł

Afrijet zamawia ATR-a 42-600 dla FlyGabon

Piotr Bożyk 21 września 2024

ATR Aircraft dostarczył 1700. samolot

Biznes i przemysł

ATR Aircraft dostarczył 1700. samolot

Piotr Bożyk 27 sierpnia 2024

ATR Aircraft z silnym wzrostem w 2023 r.

Biznes i przemysł

ATR Aircraft z silnym wzrostem w 2023 r.

Piotr Bożyk 17 lutego 2024

Zobacz również:

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Pasażer i linie lotnicze

ATR: Rise Air pionierem wejścia wersji -600 do Kanady

Piotr Bożyk 07 listopada 2024

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Biznes i przemysł

Mandarin Airlines zamawiają kolejnego ATR-a 72-600

Piotr Bożyk 12 października 2024

SATENA odebrała nowego ATR-a 42-600

Pasażer i linie lotnicze

SATENA odebrała nowego ATR-a 42-600

Piotr Bożyk 29 września 2024

Afrijet zamawia ATR-a 42-600 dla FlyGabon

Biznes i przemysł

Afrijet zamawia ATR-a 42-600 dla FlyGabon

Piotr Bożyk 21 września 2024

ATR Aircraft dostarczył 1700. samolot

Biznes i przemysł

ATR Aircraft dostarczył 1700. samolot

Piotr Bożyk 27 sierpnia 2024

ATR Aircraft z silnym wzrostem w 2023 r.

Biznes i przemysł

ATR Aircraft z silnym wzrostem w 2023 r.

Piotr Bożyk 17 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5